maandag 27 juli 2015

Gênante gebruikersnamen op social media

Hoewel er op alle sociale media wel voornaamachternaam-gevallen voorkomen, is er toch wel wat variatie. Dit komt natuurlijk ook door de wisselende mogelijkheid aan leestekens. Hoe noem jij jezelf op Instagram? En hoe op Twitter? Wat was jouw eerste e-mailadres?

Op Facebook heb je niet echt een nickname en heet iedereen zoals hij of zij in het dagelijks leven heet: Voornaam Achternaam. Natuurlijk zijn er hipsters die zich anders noemen, maar dat zijn uitzonderingen. De zakelijke namen hebben volgens mij met name te maken met het feit dat bijna iedereen wel Facebook heeft en je dus zo ‘echt’ mogelijk moet overkomen en zo goed mogelijk vindbaar moet zijn. Ook speelt het aanmeldformulier een belangrijke rol. Hier moet je namelijk je voornaam en achternaam op geven. Dan ga je geen gebruikersnaam bedenken. Nee, voor de échte gebruikersnamen moeten we bij andere sociale media zijn.

De eerste digitale manier van communicatie was voor velen de e-mail. Op m’n elfde kraakte ik m’n hersenen over wat ik voor dat “@hotmail.com” moest gaan plaatsen. Maartje was al bezet, maartjelindhout weer zo lang en ook wel erg officieel en persoonlijk. Het werd maartjemail@hotmail.com. Later kwam ik erachter dat deze naam vrij saai was vergeleken met die van leeftijdsgenootjes, waarmee ik - vooral voor msn - e-mailadressen uitwisselde. De origineelste puberadressen varieerden tussen kuzz_lis_kuzz, anouk_bloempje, poepertje_imme, haha_ikbenlekkerjanne, kimmy_kletskous en kawouter1. Helaas breekt voor bijna alle creatieve eigenaars na een paar jaar het moment aan om over te stappen op een veel saaier, officiëler, niet uitlachbaar e-mailadres, waarbij de voornaam al dan niet met een laag streepje of een punt wordt gevolgd door de achternaam. En als je pech hebt nog een cijfer.

Een ander sociaal medium waarbij unieke gebruikersnamen verplicht zijn, is Twitter. Niet alles mag hierbij, want er zijn regels: Gebruik alleen letters, nummers en ‘_’ en maximaal 15 tekens. Eerlijk gezegd wíl je ook helemaal niet tegen de 15 tekens, want op Twitter, waar je bericht maximaal 140 tekens mag bevatten, telt elk teken. Dus hoe korter, hoe beter. Bijnamen en woordgrapjes zijn dan handig en leuk om toe te passen: maartyeah heb ik nu als twitternaam.


Toen kwam Instagram. Een gebruikersnaam hier werkt nagenoeg hetzelfde als bij Twitter. Een verschil is dat hier punten wél zijn toegestaan, yeah! Dit geeft dus meer mogelijkheden voor een ‘normale’ naam. Zijn lodewijk.v en lodewijkv al bezet? Dan gebruik je lodewijk_v. Ook kan je naam oneindig lang zijn (lees 30 tekens), wat een voordeel is als je wilt opvallen. Je kunt dus de naam womijnnaamheeftweldertigtekens kiezen. Het gaat bij Instagram niet om de berichten, maar om de foto’s. Dat zal de hoofdreden van de lange namen zijn. Toch komen er niet superveel lange namen voor op Instagram. De meeste gebruikers houden zich rustig en kiezen een korte naam met bijvoorbeeld de voornaam, net iets anders gespeld als hij al bezet was, of een naam waar de voornaam en (één of meer letters van) de achternaam inzitten. Gelukkig vinden we hier ook wel creatievelingen: theholymaria, maartjeweetzelf, krabsalon, one.dusty.mustang, rand0m_name, sebastiaandebanaan, happy_song_clap_along, teddlicious, fotosjoerd, _see_jane_run_, roypiepelepoy, _23muhaha23_, doeffpizza, twostripethomas. Rare namen bestaan nog steeds. Of weer. Misschien hadden deze twintigers heimwee naar het gênante-emailnamentijdperk.


Meer lezen
Geen idee hoe je wilt heten op Instagram? Of je huidige naam zat? Gebruik de Username Generator voor nieuwe inspiratie.
Tips voor je twitternaam vind je hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen